Liiprid, mis võiksid kõnelda valimiste eelses erisaates Valimised 2017 andis intervjuu ka valimisliidu Ühinenud Kogukonnad asutaja ja Lääne-Nigula vallavanema kandidaat Mikk Lõhmus.
Mikk Lõhmus, kuidas loodate oma valimisliidu võidu puhul kaasa aidata Turba – Rohuküla ehk siis teise etapi valmimise kiirendamisele?
Kohalikul omavalitsusel iseenesest võimalusi raudtee ehituseks pole. See on ikkagi poliitikute ülesanne ja poliitiline otsus. Aga omavalitsusel on väga suur roll hiljem tugitaristu tööle panemisel. Raudteejaamade juures, kus me praegu ka oleme, Palivere raudteejaam peaks olema sellisel juhul kuskil Pargi&Reisi parkla, rattaparkla – kõik selline tugitaristu on omavalitsuse ja riigi koostööl vaja pärast valmis ehitada.
Kui süvitsi on uuritud Nigula/Leediküla peatuse, kui justkui mittevajalikuga, seonduvat viimase aasta-kahe jooksul ja selle seotust otsesema ühendusega Noarootsi suunal?
Tegelikult ega väga palju ei ole. Praegu on ikkagi jäänud Taebla, Palivere ja Risti Lääne-Nigula vallas nendeks peatusteks. Praeguses teemaplaneeringus Nigula peatust ette nähtud sellisel kujul ei ole.
Kas ja miks arvate, et üks peatus mõjutaks kuidagi reisijate arvu negatiivselt?
Tavaliselt kiirus loeb. Siin on kaks olulist asja. Käidud on välja mõtteid ja päris avalikult välja öeldud, et tulevad mingisugused teatud rongid, mis peatuvad ainult Haapsalus ja siis on järgmine peatus juba kuskil Harjumaal. See oleks piirkonna jaoks kõige halvem variant. Kui rongid tuhisevad suurtest keskustest ka juba läbi, siis see tekitab kohalikes ka trotsi ja vastu meelt raudteele üldse.
Siin Paliveres on ka juhtunud, et räägitakse rongid hakkavad 160 km/h asulast läbi sõitma. See on võib-olla teema. Mis Noarootsi puutub, siis väike tähelepanek on see, et Taebla jaamast on Noarootsi otsem tee, kui Nigula jaamast.
Kas Haapsalu raudtee teemal loodate tõsisemat tegutsemist praeguselt valitsuselt?
Väga hea on see, et täna on esimesed sammud astutud. See on juba tegelikult väga suur samm, et see Turba raudtee ots tuleb. Nüüd edasine on selline üle koerasaba saamine. Loodame, et lähi aastatel vajalikud otsused tehakse.
Kes selles olevatest erakondadest on n.ö. Teie hinnangul antud teemal kõige tublim?
Kes seda kogu aeg vedanud on võib julgelt öelda Jaanus Karilaid. Ta on vist Keskerakonnast. Tema on seda raudtee teemat kogu aeg järjekindlalt Riigikodu poolt lükanud.
Taebla koolis kaotati gümnaasiumi aste. Kas Teil on teada, kui paljud õpilased sooviksid hakata käima gümnaasiumis Sauel või Haapsalus?
Enamus õpilasi käib täna gümnaasiumis siiski Haapsalus. Väiksem osa Noarootsis ja mujal Eestis. Aga kui raudtee tuleb väga võimalik, et kasutatakse ka raudtee võimalusi. Näiteks ka Haapsalusse minekuks Taelast, Paliverest või Ristilt. See on kindlasti ka hariduse seisukohalt oluline.
Kui oluline võiks olla kaugemate õpilaste jaoks Palivere Spordikeskus?
Kindlasti Palivere Spordikeskus esiteks ja teiseks Suusakeskus, mis on võib-olla veel olulisem. Tallinna ümbruses, kes on tüdinenud Aegviidus käimisest või Nõmme keskuse radadest, siis tulevikus sõita tunni ajaga või veel lühema ajaga Paliverre, kus on väga suurepärased rajad. Siia on ette näha lähi aastal kavas päris suured investeeringud lume tootmis süsteemi. See on ka täiesti uus võimalus Palivere Suusakeskusele ja ka Spordikeskusele.