Käesoleva aasta Riigikogu valimiste periood on juba alanud ning sellega seoses uurisime Haapsalu ja Läänemaalt kandideerivatelt erakondade poliitkutelt, milline on nende arvamus Haapsalu raudtee taastamise suhtes ning kas selle taastamine on üldisemalt vajalik? Oleme erakondade vastused lisanud lugemiseks alljärgnevasse artiklisse.
Sotsiaaldemokraatlik Erakond, Läänemaa piirkonna esimees Neeme Suur
Haapsalu raudtee taastamine on kindlasti vajalik. Õigemini siis Turba-Rohuküla raudteeliini väljaehitamine ja rongiliikluse taastamine. See on ka kajastatud SDE valimisprogrammis konkreetse lubadusena. Oluline on raudteeühenduse loomine lähtudes nii regionaalpoliitikast, transpordipoliitikast, kui ka keskkonna – ja kliimaeesmärkide saavutamisest. Läänemaa ja Haapsalu jaoks on tegemist ühe võtmeinvesteeringuga, mis avab tee uutele arengutele.
Isamaa, Läänemaa piirkonna juhatuse liige Mikk Lõhmus
Isamaa Erakonna seisukoht Haapsalu raudtee osas on selge ja ühene (ning kajastatud erakonna valimisplatvormis – toetame kiire raudteeühenduse arendamist
Risti-Palivere-Taebla-Haapsalu-Rohuküla suunal ning see on Läänemaa arengu seisukohalt väga vajalik samm.
Erakond Eestimaa Rohelised Läänemaa kandidaat Steve Truumets
Haapsalu raudtee kiire taastamine on regionaalselt väga vajalik projekt. See mitte ei aita Läänemaa inimesi vaid ka hiidlasi. Arvan, et raudtee ühenduse ehitamine on palju vajalikum projekt kui 2+1 või 2+2 maanteed. Eriti kahetsusväärne on projekti viimasel hetkel rahastamisest ilma jätmine. Väga paljud inimesed olid sellega juba arvestanud ning vastavalt sellele teinud oma elu muutvaid otsuseid – kas siis kolinud uude kohta, mis on raudtee trassil või teinud kinnisvarainvesteeringuid. Riigi viimase hetke alt ära hüppamine on tekitanud kahtlusi tema usaldusväärsuses. Raudtee Läänemaaga annab võimaluse inimestele mugava, kiire, keskkonnasõbraliku ja ohutu ühenduse Tallinnaga. Võib küsida, miks on ühendus Tallinnaga nii oluline. Vastus on viimase 30 aasta halvasti organiseeritud regionaalpoliitika. Kui riik koondab kõik ühte kohta, siis paratamatult ei tekki mujal konkurentsivõimelist keskkonda töökohtade loomiseks ja hariduse saamiseks. Hetkel ei saa paljud noored endale kinnisvara Tallinnas lubada. Raudtee Läänemaale pakub palju alternatiivseid ja pealinnale lähedal olevaid looduskauneid elukohti. Vastassuunaline liiklus annaks inimestele suurema võimaluse töökohtadele Haapsalust Tallinnani. Lisaks noortele ligipääsu pealinna huvi- ja kõrgharidusele. Täiskasvanutele võimaluse nautida kultuuriüritusi ning meelelahutust. Kõike seda ohutult, mugavalt, kiiresti ja mis kõige tähtsam – Roheliselt!
Eesti Konservatiivne Rahvaerakond, Läänemaa ringkonna aseesimees Helle Moonika Helme
Lühidalt öeldes, EKRE rahandusminister Martin Helme eestvedamisel toimus mitu olulist kohtumist HR osas, mis päädis sellega, et Haapsalu Raudteele eraldati raha, projekteerimised Turbast edasi pandi käima ja eesmärk oli teha kiiresti ära võimalikult palju, et protsessi ei oleks enam võimalik tagasi pöörata. Kahjuks sai Reformierakonna valitsus sellega siiski hakkama, Keit Pentus-Rosimannus võttis HRlt rahad ära (just Euroopa taasterahastu rahad, mis olid ses potis kõige suuremad) ja suunas need rohepöördesse ja muuhulgas näiteks soode taastamise põllumaade arvelt. EKRE toetab igati HR valmimist, seda on võimalik teha ka suhteliselt kiiresti, poliitiline otsus on ses osas kõige määravam.
Keskerakond, Läänemaa piirkonna esimees Jaanus Karilaid
Keskerakond on seniste positiivsete otsuste taga ja Keskerakond viib antud regionaalse rehkenduse ka lõpuni.
Erakond Eesti 200 Läänemaa kandidaat Grigore-Kalev Stoicescu
Raudteeühendus Tallinna ja Haapsalu/Rohuküla vahel on kindlasti aruteluteema, sest liikumine antud suunal peab igal juhul paranema nii kvaliteedi, kui ajalises mõttes. Kõik võimalused – sh maanteeliikluse arendamine- ning plussid ja miinused peavad olema läbi arutatud. Ühtlasi tuleb üle vaadata Hiiumaa kohaliku transpordi parendamise võimalusi, et sõitjad saaksid parima võimaliku teenuse. Inimesed peavad saama mugavalt liikuda ka Heltermaalt (vastavalt Kuivastult) edasi. Me peame igal juhul arvestama oma rahaliste võimalustega. Raudtee ja sellega seotud infrastruktuuri ehitamine on mahukas ettevõtmine/investeering, nagu ka maantee laiendamine ja parendamine (nt 2+1 lõikudega, kus see on vajalik ja võimalik). Teisalt tuleb arvestada reisijate arvuga ja selle kõikumisega (suvel vs talvel) ning muidugi ka rajatava taristu edaspidiste kuludega. Väga suureks abiks oleks raudtee rajamise puhul Euroopa Liidu vastav (regionaal)toetus, kui see tuleb kõne alla. Kokkuvõttes, raudtee on variant, kuid lõpliku otsuse tegemiseks on vaja kaaluda ka kõik muud sobilikud variandid ning vaadata lõpuks oma rahakotti (nüüd ja tulevikus).
Reformierakonna Läänemaa kandidaat Kalle Laanet viitas vastuses vaid erakonna valimisprogrammile, kus on leitav punkt, et raudteeühendused muudetakse kiiremaks ja kättesaadavamaks, kus on mainitud ka Tallinn-Rohuküla raudtee.
Lisa kommentaar